I like facebook – nebo raději ne?

Facebook před nedávnou dobou představil novou funkci, která umožňuje další rozšíření a propojení internetu se službou facebookSociální síť facebook má jíž více než 300 miliónů uživatelů. Jen v České republice aktuálně Facebook hlásí 2.502.640 lidí. Nová funkce Like (tlačítko Like, líbí se mi) má změnit podobu současného internetu a ještě více zvětšit dominanci služby facebook.

Tlačítko like – internetová revoluce v podání facebook

Na konci dubna 2010 představil Facebook na konferenci F8 2010 v americkém San Francisku sadu nových funkcí které si připravil pro své uživatele. Tyto nové funkce a nástroje facebook cílí především na okolní internet. Chtějí tak umožnit ostatním webovým stránkám snadnější integraci s prostředím facebook. Facebook si tak chce vybudovat obrovskou satelitní základnu. Dá se to srovnat s tím když Google uvolnil své vyhledávání pro použití i na jiných webech. Nyní tak na miliónech webových stránek najdeme vyhledávácí pole kde je „powered by Google“ (neboli vyhledávání zajišťuje Google, z velkých českých webů mě napadá třeba iDnes.cz, Lupa.cz, Naseadresa.cz, a mnoho dalších)

V čem spočívá funkce tlačítka like od Facebook

Tlačítko like umožňuje velmi snadnou implementaci do různých webových stránek. Běžným návštěvníkům webu pak umožňuje vyjádřit svůj názor, jestli se jim daný článek nebo web líbí. Informace o tom co, se uživateli líbí, se současně odešle a zobrazí na facebook profil daného uživatele.

Tlačítko I Like (Facebook) bude se jednat o další sledování uživatelů?

Tlačítko I Like (Facebook) bude se jednat o další sledování uživatelů?

Není to ale jenom tlačítko like. Facebook nabízí i možnost realizovat přihlášení a registraci na různých webech pomocí facebook přihlášení a facebook registrace. Uživatel webu si tak nemusí zakládat další internetový profil, ale jednoduše použije svoje přihlašovací údaje z facebook a může tak svou facebook identitu používat na různých webech.

Další funkce jsou Facebook diskuse. Zatímco doposud měl každý web svoje vlastní diskusní fórum, nyní je možné vytvořit diskusi pod článek propojenou s facebook, to umožní zobrazování komentářů i od uživatelů jak na webových stránkách tak i přímo na facebook. Uživatel při komentování může přecházet mezi prostředím facebook a prostředím jiných webových stránek aniž by se musel složitě přihlašovat, nemusí přemýšlet nad tím, jestli má tento komentář napsat na facebook, kde ho uvidí kamarádi nebo na webu.

I like facebook – nebo raději ne?

Na oznámení facebook zareagovalo mnoho webů a začalo tyto nové funkce rychle implementovat. Celé to trochu připomíná až nekritickou vlnu nadšení jako při uvedení nového iPad od Apple. Je otázkou jestli je dobře aby další silný hráč měl možnost získávat takto podrobné informace o pohybu uživatelů po internetu. Už je tu Microsoft a jeho dominance na osobních počítačích, která mu současně dává velké možnosti (i když nikdy nepřiznané) sbírat informace o chování uživatelů na počítačích. Dalším je pak Google který eviduje cokoliv od vašeho vyhledávání, vaší pošty, ose vám líbí za videa a mnoho dalšího. Následuje pak Apple, který má chování svých uživatelů pod velmi přísnou kontrolou a nedovoluje jim ani na své výrobky instalovat neschválené aplikace.

Zdá se, že Facebook se chce stát dalším Velkým bratrem, který nás bude sledovat na každém kroku na internetu.  Vzhledem k velmi rychle rostoucímu počtu uživatelů facebook se dá očekávat, že z facebook se velmi brzy stane nejsilnější internetová firma (již nyní například v USA má facbook více zobrazených stránek než Google, finančně je na tom Facebook sice špatně, ale čím větší bude jeho databáze uživatelů a hlavně informací o jejich chování, tím snadněji se mu bude prodávat cílená reklama, o kterou mají firmy obrovský zájem. Příjmy facebook tak rostou skoro stejně raketově nahoru jako počet jeho uživatelů.

Někteří považují aktivity facebook za přirozený vývoj internetového prostředí. Jen se tím posouvá koncepce internetu, který má spojovat lidi a informace zase o další krok dále. Jiná v tom vidí další krok k 1984. Jak to dopadne?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..