České dráhy a kompenzace – výsměch cestujícím!

České dráhy začali 20 září 2010 vyplácet kompenzace cestujícím za zpoždění nebo nepohodlí ve vlaku. Toto bylo prezentováno v některých médiích. Celé kompenzace mají ale několik háčků, takže ve výsledku se jedná spíše o výsměch pro běžné cestující.

Kompenzace ve vlaku – odškodníme vás při zpoždění

České dráhy informovali, že od 20. Září budou vyplácet kompenzace za zpoždění vlaků. V televizi se pak mluvčí českých drah tváří, jak jsou ČD hodné, a jak pečují o své cestující. Kompenzace ČD jsou ale jen plácnutí do vody. Určitě to není tak, že když bude mít vlak zpoždění, vy dostanete zpět část svých peněz.

České dráhy budou vyplácet kompenzace za zpoždění, ale jen někdy

České dráhy budou vyplácet kompenzace za zpoždění, ale jen někdy

Kompenzace ve vlaku – jen někde

Kompenzace za zpoždění vlaků se netýkají všech vlakových spojení, které provozují České dráhy. Naopak. Týkají se jen malého počtu vlaků. Konkrétně se jedná o vlaky nejvyšší kvality – SuperCity, EuroCity a InterCity, kde kromě běžné jízdenky platíte další příplatky.

Kompenzace za zpoždění jsou také vypláceny u mezinárodních vlaků, tam to ale nařizuje Evropská Unie a odškodnění je podstatně vyšší než v případě vnitrostátních vlaků

Kompenzace ve vlaku – zpoždění

Podle oficiálních informací budou České dráhy vyplácet následující kompenzace za zpoždění:

  • Zpoždění 60 minut a více – kompenzace ve výši 50 Kč (poukázka na nákup nové jízdenky ČD)
  • Zpoždění 120 minut a více – kompenzace ve výši 100 Kč (poukázka na nákup nové jízdenky ČD)
  • Zpoždění 30 minut a více u vlaků Supercity – kompenzace 100 nebo 200 Kč (podle typu jízdenky)

Kompenzace ve vlaku – reálně nedostanete nic

Ale pozor, tyto kompenzace a odškodnění se týkají pouze cestujících, kteří mají jízdenku v ceně alespoň 300Kč (za jednu osobu). A ještě jednou pozor – kompenzace se týkají pouze těch zpoždění, které způsobily České dráhy.

Tyto dvě podmínky znamenají, že ani těch pár cestujících z vlaků „vyšší kvality“ reálně nedostane téměř nic. Většina zpoždění totiž není způsobena Českými drahami. Velká většina zpoždění je způsobena tím, že se pracuje na kolejích (výstavba koridorů, opravy stávajících tratí). A koleje, to nejsou České dráhy, ale jiná firma (SŽDC – Správa železniční dopravní cesty). Takže v drtivé většině případů Vám ČD stejně nic nedají s poukazem na to, že se jednalo o plánovanou výluku, nebo že zpoždění nebylo způsobeno jejich vinou. Další případy kdy vám České dráhy nic nedají, jsou povodně, nehody na přejezdech, nefunkční signalizační zařízení, sebevrazi a mnoho jiných okolností, které mohou způsobit zpoždění.

České dráhy, poslední socialistický podnik?

České dráhy mají velmi špatnou pověst. A mohou si za to samy. Staré vagóny by tolik nevadily, ale ta špína? Kolik stojí voda, kbelík a koště? V republice je vysoká nezaměstnanost, co nabídnout lidem práci? To by zase tolik nestálo. Personál? Náš zákazník, náš pán? O tom také České dráhy neslyšely. Dost často by stačili jen drobnosti. Pamatujete si, že byste někdy na nádraží při hlášení o zpoždění slyšeli „omlouváme se vám za zpoždění vlaku“? Pokud si vybavuji tak většinou zazní pouze něco jako „omluvte prosím zpoždění vlaků“. (je to jen drobnost, ale občas by pomohlo, kdyby se „oni“ (České dráhy), omluvili „nám“ (zákazníkům) a ne je nepoužívat zdvořilostní frázi.

Někteří lidé se ve vlaku chovají jako prasata. Ale musí České dráhy uplatňovat princip kolektivní viny? Jeden to zašpinil, vy všichni v tom za trest budete jezdit?

Někteří lidé se ve vlaku chovají jako prasata. Ale musí České dráhy uplatňovat princip kolektivní viny? Jeden to zašpinil, vy všichni v tom za trest budete jezdit?

České dráhy naříkají na málo peněz a přitom vyhazují desítky a stovky miliónů za reklamy, časopisy a další zbytečné výdaje. Copak je někdo v ČR, kdo neví co to je vlak, nebo snad máme možnost vybrat si mezi různými vlakovými dopravci, aby měla reklama smysl? Jak je možné že ředitel Českých drah je placený lépe než politikové? (a ne že by naši slavní politici měli málo peněz).

Jak je možné že na několika místech mohou fungovat soukromí dopravci na železnici – na místech, které jim České dráhy milostivě uvolnili, protože zde fungovali ve ztrátě. A tito malí dopravci se zde uživí. Kdyby České dráhy fungovali jako normální firma, která se především stará o své zákazníky, a snažili se jim nabídnout solidní služby, nemuseli by řešit kompenzace. Nebyly by potřeba.

  2Komentáře

  1. Aleš Kroutil   •  

    „SuperCity, EuroCity a InterCity, kde kromě běžné jízdenky platíte další příplatky“ – to není pravda, v EC můžu v pohodě cestovat s jízdenkou druhé třídy a neplatím žádné další poplatky. Se neupravenými a špinavými vagony ČD souhlasím na druhou stranu bych to nebagatelizoval, na trati je docela hodně pěkných vlaků.

  2. Matěj   •  

    Souhlasím s panem Alešem. Pravda je, že zde zveřejněné částky jsou opravdu výsměch, ale nevím, proč by ČD měly finančně kompenzovat zpoždění, která nezpůsobily a už vůbec ne ty, která způsobila SŽDC. Je pravda, že by mohla existovat určitá dohoda mezi ČD a SŽDC, aby SŽDC případně doplácela za dočasné znepříjemnění cesty, to už je ale jiná věc. V článku to sice není psáno doslova, ale z kontextu to tak vyplyne. Též souhlasím s panem Alešem, že ČD již vlastní mnoho pěkných vlaků. z textu zkrátka jednoznačně vyplývá, že ho psal člověk, který nemá rád ČD a chtěl je poškodit, což jen dosvědčuje nesmyslná poznámka, kterou již citoval pan Aleš.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *