Podnikáme dle Tomáše Bati: zásady, kterých se držet
Obsah textu
Zaťukala vám podnikatelská příležitost na dveře, ale vy si nejste jistí tím, jestli jí otevřít dveře nebo jestli ji raději nechat čekat? Ať už je to franšíza nebo váš vlastní podnikatelský plán, nebojte se jít do podnikání na maximum. Stejně jako to dělal Tomáš Baťa – známý český podnikatel, jehož zásadami se dnes řídí nejeden úspěšný. Pojďme si je také shrnout a prozraedit.
Náš zákazník – náš pán
Říkali jste si někdy, kde se vzalo staré známé „náš zákazník – náš pán”? Zrod tohoto tvrzení můžeme odkazovat do dob, kdy se do podnikatelského světa dostal Tomáš Baťa. Právě on věděl, že bez zákazníků nebude možné rozjet takové impérium, jaké se rozhodl sestavit.
Právě on ve svém podniku zřídil oddělení, které mělo na starosti komunikaci se zákazníky. Jeho povinností bylo především zajímat se o připomínky, také o podněty zákazníků a další. Cílem bylo nejen utužení spokojenosti, ale také získání potřebných informací k tomu, aby se mohla výroba orientovat na to, po čem je reálně poptávka a po čem lidé touží.
Den má 86 400 sekund
Věděli jste, že Tomáš Baťa vedl své zaměstnance k tomu, aby stoprocentně využívali svůj čas? Neustále připomínal jedno – den má pouze 86 400 sekund. Za jeho působení ve firmě nebylo možné opustit pracoviště bez souhlasu vedoucího. Musela se dodržovat jistá pravidla a také bylo zakázáno povídat si u kávy nebo čaje.
Na druhou stranu nikdy neměl problém s deadliny a vše se mu dařilo splňovat s časovou rezervou v zádech.
Kdo cestu krátí, život prodlužuje
Tomáš Baťa je známým podnikatelem, ale také inovátorem. Věděl, že ten, kdo cesty krátí, život prodlužuje. Proto budoval například velmi solidní infrastrukturu. Zapracoval například na pohyblivých podzemních pásech, které byly určeny pro pohyb materiálu. Bylo to efektivní, čas úsporné a také energii ponechávající řešení, které následně přinášelo i kýžené zisky a zvýšilo celkovou produktivitu.
,