Zajištění BOZP i při home office. Co je třeba dodržovat?
Během posledních měsíců se většina zaměstnanců firem uchýlila do svých domovů a zavedl se takzvaný home office čili práce z domova. Situace si to zkrátka vyžádala a vláda to ostatně posléze nařídila. Samotný zákoník není proti, jenom se musí také dodržovat několik pravidel BOZP. Jenže co konkrétního musí zaměstnavatel zajistit v oblasti bezpečnosti práce, když zaměstnanec není pod jeho osobním dohledem?
Je třeba konstatovat, že BOZP při práci z domova je vlastně především o důvěře, kterou si zaměstnavatel nastolí se svým zaměstnancem. Prakticky je to v rukách zaměstnance, jehož povinností je dodržovat alespoň základní ustanovení nebo doporučení.
Co se týče povinností BOZP při práci z domova, jen hrstka zaměstnavatelů ví, co si pod tím představit. V této chvíli mají dvě možnosti, a sice buď to přenechají firmě Extéria, nebo uposlechnou doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí, jež vytvořilo seznam o několika bodech, v němž se několik základních doporučení pro zajištění BOZP nachází.
Co doporučuje Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Své prozatímní pracoviště umístěte v domě nebo bytě.
- Zaměstnance je třeba školit, ale s ohledem na jeho aktuální působí. Školte ho ohledně domácího pracoviště.
- Zajistěte zaměstnanci ergonomické uspořádání jak obrazovky počítače, tak klávesnice, aby nebylo ohroženo jeho zdraví.
- Zaměstnavatel by měl svého pracovníka proškolit o rizicích pracovních úrazů. Ano, i na domácím pracovišti může k pracovnímu úrazu dojít a zaměstnavateli je umožněno provádět prohlídky míst, kde je práce vykonávána.
- Zaměstnavatel může zhotovit bezpečnostní předpisy, kontrolní seznamy či jiné podobné dokumentace vztahující se na BOZP v domácím prostředí.
- Je důležité smluvně zajistit, že pracovník bude dodržovat stanovenou pracovní dobu a že si bude dopřávat předem stanovený odpočinek, na který ostatně má právo.