Online hry na Facebook: Mafia wars a FarmVille, nová generace počítačových her?
Obsah textu
Mezi nejpopulárnější online hry na Facebook patří hry Farmville (více než 80 miliónů aktivních hráčů) a Mafia Wars (více než 25 miliónů aktivních hráčů). Jsou to dva zástupci her, které je možné hrát v prostředí facebook. Obě jsou od firmy Zynga.
Facebook má více než 2 milión uživatelů v ČR
Pro tuto chvíli budeme předpokládat, že víte co je to facebook. Ten již má v České Republice více než 2 milióny aktivních uživatelů. Pokud bereme do úvahy, že velikost internetové populace v české republice okolo 5,5 miliónu reálných uživatelů, tak to znamená ,že téměř 36% z českých uživatelů internetu používá i Facebook. (pokud zatím facebook nepoužíváte a chtěli byste se o této sociální síti dozvědět něco více, podívejte se na blog zaměřený na facebook, najdete zde informace o registraci na facebook, přihlášení na facebook a jak si vytvořit facebook profil a co jsou to přátelé na facebook)
Mafia Wars, Farmville a další online hry na Facebook
Online hry v prostředí facebook jako je právě Farmville a Mafia wars jsou jedním z lákadel který facebooku přidává každý měsíc nové a nové uživatele. Podobných her jsou na Facebook stovky. Největším provozovatel těchto her je firma Zynga které je tvůrcem právě Farmville a Mafia Wars. Mezi její další hry patří i Zynga Poker nebo Café Word či různé mutace farmville jako Youville, FishVille, PetVille, a mnoho dalších.
Pokud jste se zatím s hrou Farmville nebo Mafia Wars nesetkali a chtěli byste se o těchto hrách dozvědět něco více, podívejte se co to je Mafia wars a jaké jsou mafia wars tipy a triky. Nebo si přečtěte něco o Farmville a jaké jsou farmville tipy a triky a co se ve farmville vyplatí pěstovat.
Počítačové hry vs. online hry na Facebook
Pokud srovnáte klasické počítačové hry a tyto online hry na facebook můžete najít několik rozdílů. Jedním z nich je to, že zatímco klasické hry jsou v drtivé většině placené, u online her je obchodní model úplně jiný. Tyto hry jsou buďto úplně zdarma a jejich obchodní model počítá z příjmu z reklamy nebo základní hra a její hraní je zdarma, hráč i pouze může zaplatit za různé bonusové předměty a funkce. To je případ právě Mafia Wars a Farmville. V těchto dvou hrách je hraní zcela zdarma, hráči platí za různé speciální předměty. Ty ale pro hraní hry nejsou nezbytně nutné, takže počet hráčů, kteří do Mafie wars nebo farmville investují reálné peníze bude jen malý. Bude se jednat jen o zlomek procenta z celkového počtu hráčů. Ale i kdyby se jednalo jen o 1% hráče tak v případě farmville je to úctyhodných 800 000 platících hráčů. To je množství, kterého nedosahuje ani mnoho klasických počítačových her. Navíc model online her na facebooku bude postaven z velké části i na příjmech z reklamy.
Jaká je budoucnost her jako Mafia Wars a Farmville?
Je otázka jaká bude budoucnost her jako je Farmville a Mafia Wars. Někdo tyto hry považuje za krátkodobý fenomén podobně jako samotný facebook. Jiné články zase bijí na poplach a varují výrobce klasických počítačových her, aby se měli na pozoru. Pravda je ale asi někde uprostřed. Online hry na facebook rozhodně nejsou něco co by mohlo ohrozit výrobce klasických počítačových her. Online hry na jako Farmville a Mafia Wars jsou velmi primitivní. Z pohledu počítačových her se ani nedají nazvat hrami. Vzhledem k tomu že jsou uzpůsobeny možnostem internetového prohlížeče a jsou založeny na kombinaci technologií jako je flash, javascript a html tak jejich možnosti grafiky a interaktivity jsou velmi omezené. To je něco co se s klasickou počítačovou hrou typu Need for speed nebo Call of duty nedá srovnat.
Tyto online hry jako Mafia wars a Farmville cílí spíše na jiný typ hráčů. Na hráče, kteří nejsou hráči počítačových her. Cílová skupina hráčů her na facebook se rekrutuje z těch kteří hrávali hry, jako jsou miny nebo solitér, tedy hry pro ukrácení dlouhé chvíle u počítače ve škole nebo v práci. A tato cílová skupina je rozhodně mnohem větší než hráči (pařani) počítačových her. Jejich potencionál tedy rozhodně není ani trochu vyčerpán. To jestli budou podobné hry i nadále úspěšné závisí na tom, nakolik dovedou jejich tvůrci nastavit obchodní model tak aby vývoj her, které jsou zadarmo, nebyl ztrátový, a nakolik dovedou udržet tempo s výbojem facebooku a se změnami chování uživatelů. U online her totiž více než kde jinde platí, že se jedná o krátkodobou záležitost, to že nějaká hra zaujala, neznamená, že ji hráči budou hrát donekonečna. Tyto hry se velmi rychle omrzí tak je potřeba neustále přicházet s novými a novými nápady.